Thursday, April 1, 2010

Bengkel Kerjaya '10


Singgahan Ilmu FPI, 1 APRIL- Bengkel kerjaya '10 telah berlangsung dengan jayanya. bengkel yang berlansung bermula jam 8 pagi telah dirasmikan Timbalan Dekan hal ehwal pelajaran dan Alumni Fakulti Pengajian Islam (FPI) , Prof dr Idris Zakaria. Bengkel ini merupakan anjurkan Majlis Pewakilan Pelajar (MPP) FPI tahun 3 dengan kerjasama kedekanan, PMFPI dan kelab-kelab jabatan.

Bengkel Dimulakan dengan perasmian, kemudian diikuti slot pembinaan kertas kerja. seterusnya slot pembinaan resume, motivasi kerjaya, panduan menghadapi termuduga dan keterampilan dalam kerjaya. Sasaran bengkel ini kepada pelajar tahun akhir, bertujuan memberi pendedahan dan persediaan kepada mereka yang akan memasuki alam pekerjaan. Terdapat juga penyertaan dikalangan pelajar tahun 1 dan 2, yang turut sama menyertai bengkel ini.

Menurut Nik Ahmad Shafie bin Raja Daud MPP FPI tahun 3 bengkel ini merupakan manisfesto yang ditawarkannya semasa piliharaya baru-baru ini. Beliau berkata " Bengkel ini merupakan manisfesto saya semasa pilihan raya kampus (PRK) yang lalu, saya merasakan perlu untuk diadakan program ini kerana, ini merupakan platform yang terbaik untuk memberi pendedahan alam kerjaya kepada bakal graduan. Selain itu, program ini juga, dapat membantu pihak fakulti untuk meningkatkan kebolehpasaran pelajar Fakulti Pengajian Islam khasnya, dan UKM umunya.

Menurut beliau lagi, kebolehpasaran pelajar Fakulti Pengajian Islam kebelakangan agak terkebelakang berbading beberapa universiti lain, oleh itu, Pihak MPP mahasiswa mengambil inisiatif untuk mengadakan program ini. Mengharapkan program seperti ini dapat memberi manfaat kepada yang hadir.

Bengkel ini berakhir pada jam 5 petang, selepas berakhirnya slot ketrampilan dalam kerjaya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails