Friday, November 23, 2012

TERUS KOMITED MEMPERJUANGKAN SUARA MAHASISWA DI FPI

Dekan Bersama Mahasiswa

Pada hari Rabu 21 November  2012, satu perjumpaan telah diadakan antara dekan Prof. Dr. Mohd Nasran Mohamad bersama MPP Mohd Khamis bin Mohamad Sani dan YDP PMFPI Rasyid bin Ismail di pejabat dekan. Perjumpaan ini diadakn begi menyuarakan suara mahasiswa melalui MPP.

   Dalam perjumpaan ini, YDP PMFPI Rasyid Ismail telah membentangkan mengenai  pembawakan biah solehah di Fakulti Pengajian Islam. Beliau mengatakan walaupun pelajar-pelajar mempelajari mengenai Islam itu sendiri, walaubagaimanapun terdapat juga pelajar-pelajar yang memandang ringan dan tidak memahami biah solehah itu secara mendalam, apatah lagi mahu mempraktikkannya dalam kehidupan seharian.  Seperti yang dilihat sekarang mengenai pemakaian sama ada wanita mahupun lelaki yang semakin dipandang remeh oleh pelajar. Begitu juga dengan akhlak pelajar dengan pensyarah, kawan-kawan dan alam sekitar. Oleh yang demikian, biah solehah ini perlu diwujudkan di Fakulti Pengajian Islam. Untuk melaksanakan biah solehah ini, 3 strategi akan digunakan iaitu pembangunan fizikal, kempen dan sahifah biah solehah. Prof Dr. Nasran menyambut baik biah solehah ini dan akan bersama-sama berusaha membantu untuk menjayakannya. 
                Seterusnya MPP Ustaz Mohd Khamis mengutarakan mengenai isu akademik iaitu mengenai Latihan Industri FPI(praktikal). Seperti yang diketahui, pelajar FPI akan menjalani LI pada tahun 2 semester 4, bukannnya pada tahun akhir pembelajaran. Hal ini menyebabkab kebolehpasaran pelajar FPI Universiti Kebangsaan Malaysia adalah lebih kurang berbanding IPTA lain di Malaysia. Lebih-lebih lagi, tempoh pengajian untuk FPI hanyalah selama 3 tahun. Untuk meningkatkan kebolehpasaran atau kualiti pelajar tersebut, MPP mencadangkan supaya tempoh pengajian di naikkan lagi kepada 4 tahun dan Latihan Industri akan dijalankan pada tahun akhir pengajian.
 
                Selain daripada itu, turut dibincangkan mengenai kemudahan-kemudahan di FPI misalnya kemudahan di Singgahan Ilmu, perpustakaan dan sebagainya. MPP dan PMFPI akan berusaha untuk memberikan yang terbaik kepada mahasiswa khususnya di Fakulti Pengajian Islam. Respon yang diterima daripada dekan sangat memberangsangkan dimana beliau sangat mengalu-alukan maklumat secara direct daripada pelajar. Solusi yang telah dipersetujui  daripada perjumpaan ini, satu perjumpaan akan diadakan oleh dekan bersama kepimpinan persatuan dan kelab-kelab di Fakulti Pengajian Islam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails