Friday, January 22, 2010

Dimanakah kehebatan Mahasiswa Islam


Sejarah telah mengajar betapa dengan idea dan kekuatan yang ada pada mahasiswa mampu membuka mata masyarakat sekeliling akan peripentingnya peranan yang dimainkan oleh mahasiswa. Contohnya pengarang akhbar Al-Imam(1906) dan Neracha(1926) iaitu Syed Syeikh Ali Al-Hadi,Syed Jalaluddin Tahir beserta sahabat-sahabatnya yang lain... Mereka ini telah berjaya meniupkan semangat anti penjajah dan menuntut hak kemerdekaan, dan dalam masa yang sama juga mereka ini adalah bekas graduan universiti Al-Azhar sendiri. Begitu juga jika ingin diselak kembali lipatan sejarah yang dicetuskan oleh mahasiswa tanah air. Kita sejujurnya tidak pernah sunyi dengan tokoh-tokoh perubah masyarakat yang lahir daripada sulbi kemahasiswaan.

Namun apabila diamati singkapan sejarah di atas & yang lain dengan sedalam-dalamnya, mahasiswa tidak hanya menjadi aset atau harta bagi sesebuah negara, bahkan lebih daripada itu mahasiswa juga pernah dijulang sebagai pemimpin perubahan masyarakat. Sedar atau tidak mahasiswa merupakan suara harapan rakyat. Ini kerana golongan inilah yang dipandang sebagai penentu halatuju negara. Mahasiswa menjadi mata dan telinga masyarakat, kepada golongan inilah masyarakat atau rakyat harapkan untuk menentukan arah tuju pemerintahan negara yang mereka idamkan. Maka sudah pastilah jika barisan mahasiswa yang mengepalai masyarakat, istilah-istilah kronisme, nepotisme dan kezaliman akan menjadi suatu yang asing kepada rakyat.

Justeru secara tabi'inya apabila segala penghormatan ini terarah kepada mahasiswa, maka wajiblah ke atas mahasiswa untuk memahami serta menghayati tanggungjawab serta tujuan dan matlamat belajar agar tidak mengarah kepada 'material target' semata-mata. Apabila kita gagal untuk memahami kedudukan, posisi serta tanggungjawab sebagai agen perubah masyarakat, maka selama itulah mahasiswa akan terus dialpakan dengan matlamat memburu 'career' dan material semata-mata. Justeru, ini merupakan peringatan penting buat semua mahasiswa... Janganlah biarkan diri anda menjadi robot atau minda anda diset dan diprogramkan hanya untuk menyelesaikan satu keadaan khususnya yang bersifat peribadi semata-mata. Sesungguhnya mahasiswa yang terperangkap dalam jerat ini akan terzahir padanya kependekan akal, kedangkalan minda serta ketandusan tindakan dalam menghadapi sesuatu isu yang melibatkan masyarakat umum khasnya. Bangkitlah andai kita terlena!!

Nik Shafie bin Raja Daud

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails