Saturday, January 9, 2010

GM-FPI menyertai GMUKM bertemu masyarakat kampus

Bangi, 8 Jan- Gabungan Mahasiswa Fakulti Pengajian Islam (GM-FPI) menyertai Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) turum bertemu masyarakat kampus. Bermual awal bersama memeriahkan program "Gotong-royong Memasak Bubur Sugho"@Asyura yang dianjurkan oleh persatuan anak negeri Kelantan iaitu Persatuan Mahasiswa Darul Naim (PERDANA) semalam.


Bubur asura ini berjaya siap di masak pada pukul 3.30 petang kemudian agihan kepada mahasiswa mahasiswi yang hadir pada petang itu bermula selepas Asar. Bubur Asyura juga diagihkan kepada warga UKM yang berada dalam kesesakan, memandu di hadapan masjid. Keriangan jelas kelihatan pada wajah-wajah yang menerima bungkusan berisi bubur Asyura itu.



Sepanjang hari tersebut, beberapa siri bertemu masyarakat kampus turut diadakan dibeberapa kawasan lain terutamanya dikawasan pusanika. Di Pusanika GMUKM mengadakan pelancaran barangan GMUKM bertempat di bangunan pusanika. GM-FPI merupakan badan persatuan dibawah GMUKM bersama membantu GMUKM mempormasi beberapa barangan GMUKM semperna pelancaran tersebut.

Pada pukul 6.00 petang GM-FPI turut bersama dengan GMUKM telah berhimpun di parking motor di hadapan FPI. Perhimpunan ini bertujuanmenyahut seruan dan saranan daripada Timbalan Menteri Kementerian Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah untuk mengadakan sudut pidato atau 'speaker corner'.



Perhimpunan ini disertai oleh lebih 60 orang dikalangan penyokong GMUKM. Sudut pidato ini diadakan untuk meluahkan pendapat atau pandangan mengenai isu yang hangat diperkatakan warga UKM kini iaitu mengenai pilihan raya kampus yang akan diadakan dalam masa terdekat. Malamnya, duta GM-FPI saudara Nik Shafie bin Raja daud telah dijemput member I pengisian di Kolej Ibu Zain bersempena Program Bacaan Yasin Sempena Awal Semester. Selepas membaca yasin dan solat hajat, saudara NIk Shafie memberi sedikit pengisian.



Tajuk pengisian yang berbentuk tazkirah ini ialah "hijrah". Banyak input tentang hijrah Rasulullah s.a.w telah disampai, terutama penekanan dari aspek strategi yang dilakukan oleh baginda. Selepas majlis ini selesai, pihak GM-FPI telah bertemu saudara NIk Shafie, beliau telah memberi kesimpulan dari apa yang telah disampaikan:



“Hijrah merupakan mekanisma penting untuk perkembangan dakwah Islam itu khususnya dan masyarakat yang lebih baik umumnya. Pengajaran dari peristiwa ini, hijrah kearah kebaikan merupakan sesuatu yang mesti bukanlah sesuatu pilihan, justeru untuk memastikan hak kebajikan masyarakat kampus terjamin perlulah melakukan perubahan, ini merupakan penghijrahan yang menjadi kemestian.”



Bersatu Memimpin Perubahan

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails